Poliittiset lakot laajenevat

27.1.2024

Poliittiset lakot laajenevat
Ammattiliitto JHL:n poliittiset lakot tammi-helmikuussa laajenevat entisestään. JHL järjestää perjantaina 2. helmikuuta lakon, joka pysäyttää vuorokaudeksi Suomen junaliikenteen. Pohjois-Suomen yöjunat eivät ole lakossa mukana. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat perjantaina 2.2.2024 kello 00.01 ja 23.59 välillä.

Lakko pysäyttää Helsingin metro- ja raitiovaunuliikenteen. Lisäksi Tampereen raitiovaunuliikenne pysähtyy lakon ajaksi. Lakko vaikuttaa myös bussiliikenteeseen Helsingissä, Turussa ja Tampereella, sillä mukana ovat Helsingin bussiliikenne Oy, Turun kaupunkiliikenne sekä Tampereen kaupunkiliikenne Liikelaitos.

Lisäksi JHL ja muut ammattiliitot järjestävät lakon energia-alalla 1.–2.2.2024. Mukana on lukuisia yhtiöitä, jotka vastaavat sähköverkkojen rakentamisesta ja kunnossapidosta. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat torstaina 1.2. kello 00.01 ja perjantaina 2.2. kello 23.59 välisenä aikana.

Raideammattilaisten osasto Kaakon Satamat JHL ry toteuttaa torstaina 1.2.2024 vuorokauden mittaisen (24 t) poliittisen työtaistelun Haminan ja Kotkan ratapihoilla ja satamanosissa. Käytännössä kaikki ratapihatoiminnot keskeytyvät. Kaakon Satamat JHL ry:n jäsenet osallistuvat myös lakkoon, jonka JHL on ilmoittanut VR-Groupiin perjantaina 2.2.

Ammattiliitto JHL on jo aiemmin ilmoittanut laajoista lakoista lentoliikenteessä ja pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa. Myös muut ammattiliitot järjestävät järeitä lakkoja tammi–helmikuussa. Lakkoihin on jouduttu, koska hallitus ajaa työmarkkinoille rajuja heikennyksiä eikä suostu neuvottelemaan palkansaajien kanssa, JHL:n va. puheenjohtaja Håkan Ekström muistuttaa.

Mielenosoitus 1.2.2024
Mielenosoitus hallituksen työelämäheikennyksiä ja sosiaaliturvan leikkauksia vastaan järjestetään 1. helmikuuta Helsingin Senaatintorilla. JHL on tehnyt liittotasolla päätöksen poliittisesta mielenilmauksesta ja kannustaa jäseniään ottamaan siihen osaa. Kaikilla ammattiliitto JHL:n työsuhteisilla jäsenillä on oikeus poistua työpaikaltaan kello 11–15 väliseksi ajaksi. Toivomme totta kai, että tulisit mukaan Senaatintorin tapahtumaan, mutta voit poistua työpaikaltasi tuoksi ajaksi, vaikka et pääsisikään mukaan mielenosoitukseen. Lisätietoja mielenosoituksesta löydät täältä https://www.jhl.fi/uutiset/stop-nyt-mielenosoituksella-vastustetaan-hallituksen-tyoelamaheikennyksia/